Internetinė svetainė: brendas ir brendingas

1023 Komentarų nėra

Brendas ir brendingas

Brendas ir brendingas lietuvių kalboje ir internetinėse svetainėse.

Kol kas lietuvių kalboje nėra vieningo ir tvirtai prigijusio atitikmens anglų kalbos terminams „brand“ ir „branding“, todėl nesistengsiu jų pakeisti mėginamais įskiepyti „prekių ženklas“, „ženklema“, „kleima“, „ženklodara“, „ženklovara“, „mudaženkla“ ir kitais, nes nei vienas kol kas nėra tikslus šio termino atitikmuo. Vadinsiu tiesiog „brendu“ ir „brendingu“.

Amerikos marketingo asociacija (angl. American Marketing Association, AMA) apibrėžia brendą kaip pavadinimą, sąvoką, ženklą, simbolį arba dizainą arba bet kurią jų kombinaciją, skirtą identifikuoti ir atskirti vieno pardavėjo arba jų grupės prekes ir paslaugas nuo kito pardavėjo arba jų grupės.

LR Prekių ženklų statymo 2-ojo straipsnio 1-ajame punkte sakoma: „Prekių ženklas (toliau – ženklas) – bet koks žymuo, kurio paskirtis – atskirti vieno asmens prekes arba paslaugas nuo kito asmens prekių arba paslaugų ir kurį galima pavaizduoti grafiškai. Šiame įstatyme prekių ženklui prilyginamas ir ženklas, skirtas paslaugoms žymėti.“ To paties įstatymo 5-ajame straipsnyje išvardijami žymenys, kurie gali sudaryti prekių ženklą: „Ženklai, kuriems taikoma šio įstatymo nustatyta teisinė apsauga, gali būti sudaryti iš bet kokių žymenų, kuriuos galima pavaizduoti grafiškai, pavyzdžiui:

[list icon=“icon: mail-forward“]

  • žodžių, asmenų pavardžių, vardų, meninių pseudonimų, juridinių asmenų pavadinimų, šūkių;
  • raidžių, skaitmenų;
  • piešinių, emblemų;
  • erdvinių formų (gaminių išorinio vaizdo, jų pakuotės ar talpyklos);
  • spalvos ar spalvų derinio, jų kompozicijos;
  • bet kokio šio straipsnio 1–5 punktuose nurodytų žymenų derinio.“

[/list]

Iš esmės tiek pirmuoju, tiek antruoju atveju kalbama apie tą patį reiškinį, tačiau pavadintas jis skirtingai – „prekių ženklu“ (kuris labiau artimas angl. trademark) ir „brand„. Todėl jei „prekių ženklas“ yra brendas, tada nebeaišku, kas yra „trademark„. Jei ir „brand„, ir „trademark“ yra „prekių ženklas„, tada neišvengiamai kyla painiava. Todėl toliau kalbama tik apie „brand“ ir „branding„.

Žodis „brand“ kilęs iš šiaurės germanų kalbos, kuria kalbėjo Skandinavijos gyventojai vikingų laikais, žodžio „brandr“ ir reiškęs „deginti„, t. y. išdeginti gamintojo ženklą (brand) ant savo produkcijos.

Seniausias žinomas brendas sukurtas Indijoje Vedų laikais (1100 a. pr. Kr. – 500 a. pr. Kr.) – tai čjavanapraša (Chyawanaprash) – gydomųjų žolelių uogienė. Italai XIII a. kaip brendą naudojo vandenženklius ant popieriaus ir įvairius įspaudus. Industrializacijos laikais daug namų apyvokos daiktų buvo žymimi gamintojų logotipais – muilas su įspaustu logotipu arba statinės su išdegintais gamintojų logotipais – brendo sąvoką praturtino „prekių ženklo“ (angl. trademark) reikšme.

Apie 1900 m. daugelio reklamos būdų pionieriaus J. W. Tompsonas spaudoje pasiūlė reklamos būdą, realizuojantį prekių ženklo reklamavimą – tai buvo pirmasis žinomas komercinis brendingo paaiškinimas. Tada įmonės greitai įsisavino ir pradėjo naudoti įsimintinas frazes (anlg. slogan), sėkmę nešančius asmenis arba gyvūnus (angl. mascot) ir trumpas reklamines melodijas (angl. jingles).

Interneto svetainė ir brendas

Apibrėžus brendą ir brendingą tampa daugmaž aišku, kad kuriant internetinę svetainę, brendingas nėra vien logotipo patalpinimas tam tikroje vietoje. Šiuo atveju brendingas turi užtikrinti bendrą emocinį įmonės arba asmens įvaizdį, t. y. tam tikra prasme internetinė įmonės svetainė turi būti suasmeninta ir nuo to priklauso, kokį emocinį įspūdį ji paliks svetainės lankytojams, todėl svarbu tam skirti pakankamai dėmesio. Pavyzdžiui, finansinės institucijos turi perteikti tam tikrą stabilumą. Lankytojai tikriausiai nori patikėti savo pinigus subrendusiai ir saugiai organizacijai. Todėl internetinių svetainių kūrimas neatsiejamai susijęs su brendu ir brendingu.

Brendas ir marketingo strategija

Iš ankstesnių brendo apibrėžimų aišku, kad brendingas nėra skirtas laimėti tikslinę rinką konkurencinėje kovoje, o skirtas potencialiems klientams suprasti, kad esate vienintelis pateikiantis jų problemos sprendimą.

Geras brendingas pasižymi šiomis savybėmis:

[list icon=“icon: mail-forward“]

  • pabrėžia patikimumą;
  • sieja emociškai;
  • motyvuoja;
  • skatina lojalumą.

[/list]

Norint, kad brendingas būtų tikrai sėkmingas, reikia aiškiai suprasti esamų ir potencialių klientų poreikius. Tai padaroma integruojant brendingo strategijas per visus įmonės viešus kontaktus, įskaitant įmonės interneto svetainę, įmonės Facebook, Google+ arba kitus pasirinktus socialinius tinklus.

Brendas užsifiksuoja žmonių širdyse ir protuose. Tai visų jų potyrių suma. Kai kuriuos iš jų galima formuoti ir keisti, kai kurių – ne. Kasdien intensyvėjant kovai dėl klientų, stiprus brendas tampa neįkainuojamas. Todėl verta eikvoti laiką investuojant į prekės ženklo parinkimą, apibrėžimą ir formavimą.

Kategorija: Svetainių kūrimas

Apie autorių

Internetinių svetainių kūrimas, internetinių svetainių priežiūra, internetinė rinkodara, SEO paslaugos, turinio valdymo sistemos

Panašūs įrašai

Parašykite komentarą

Jūsų el. pašto adresas nebus atskleistas. Privalomi laukeliai pažymėti žvaigždute (*)

Bulvės puode pradeda kepti iš karto po to, kai nustoja virti.

Liaudies išmintis